Vive Le Voyage

3 dagen wegdromen in IJsland – dag 1

3 dagen wegdromen in IJsland

Daar staan we dan, wachtend op het vliegveld van Brussel-Zaventem en kijkend naar het roze vliegtuig dat ons naar IJsland zal brengen. Het is nog vroeg maar ondanks dat zijn we erg levendig. Want vooral voor mij, maar ook voor mijn vriend, is dit echt een droom die uitkomt. Ik vergeet bijna dat de trein, die we om kwart over zeven moesten hebben, plots niet reed, en hoe gestrest ik was over het feit of we ons vliegtuig ooit nog zouden halen. Maar nu staan we op het vliegveld. Nog vijf minuten en we kunnen boarden. Op naar drie dagen IJsland.

Aankomst in IJsland

Het roze vliegtuig dat voor ons staat is van de vliegmaatschappij WOW Air. WOW Air is een IJslandse, lage kosten luchtvaartmaatschappij, die door Europa, Amerika en Canada vliegt. Na een vlucht van 3,5 uur staan we om 14.00 uur op het vliegveld in Keflavík. De lucht is strakblauw en het is een graad of vijf. We hebben een auto geboekt bij Avis Budget maar zijn blijkbaar niet de enige. Terwijl er bij de concurrenten van Avis Budget geen man te vinden is, staat er bij dit autoverhuurbedrijf een flinke rij.

Na een uurtje in de rij te hebben gestaan staat er buiten een zilveren Volkswagen Polo op ons te wachten. We rijden naar de voorstad van Reykjavik die Hafnarfjörður wordt genoemd. Daar zit onze Airbnb, waar we één nacht zullen overnachten. De nachten die daarop volgen zullen we slapen in onze Volkswagen Polo. We overnachten de eerste nacht in het huis van een vriendelijke IJslandse man die David heet. We worden hartelijk verwelkomd door hem en zijn zoon die ook David heet, en krijgen meteen tips over Reykjavik. Na een praatje vertrekken we richting de stad.

Reykjavik

We rijden allereerst naar de Hallgrímskirkja, een kerk in Reykjavik die met zijn 74,5 meter IJslands hoogste kerkgebouw is. Een echte landmark van Reykjavik en zeker een ‘must-see’. Na het bezoeken van de Hallgrímskirkja lopen we de hoofdstraat van Reyjavik in die Laugavegur heet. Hier vind je allerlei winkels, restaurants en bars. We struinen door de straat en stappen hier en daar een winkel binnen. Marvin en ik spotten een supermarkt die de Bonus heet en gaan opzoek naar IJslandse lekkernijen.

We zoeken daarna naar een restaurant waar we niet 40 euro hoeven te betalen voor alleen een hoofdgerecht en komen uit bij Reykjavik Chips. Een typische IJslandse jongen met lang blond haar maakt voor ons een grote puntzak verse friet. Hij heeft een tiental sausjes op zijn menu staan en plaatst naast onze zak friet een heerlijk Guls pilsje. Zowel de friet als het bier smaken erg goed en we betalen niet meer dan omgerekend 35 euro.

3 dagen wegdromen in IJsland

Noorderlicht

Daarna gaan we opzoek naar het Noorderlicht, want dat willen we natuurlijk erg graag zien. We besluiten naar de vuurtoren op Grótta Island te rijden. Als we rond half negen bij de plek aankomen blijken we niet de enige te zijn met dit idee. Er staan wel dertig auto’s in een erg donker stukje Reykjavik, allemaal wachtend op het noorderlicht. We staan tot half twaalf te wachten maar zien niks. Tussen 21.00 uur en 01.00 uur heb je de grootste kans om het Noorderlicht te zien, maar door de bewolking worden we teleurgesteld. We rijden terug naar onze Airbnb, op weg naar David en David. Waar we snel in slaap vallen. Om kwart voor zeven gaat de wekker namelijk weer en begint onze avontuurlijke reis pas echt.

Ben je benieuwd naar onze tweede en derde dag in IJsland? Daar moet je nog even op wachten, maar ondertussen lees je alvast alles over de cultuur in IJsland.

Vroeger kwam ik door de ziekte van mijn vader niet verder dan een vakantie naar Zeeland. Toen ik 10 jaar was ging ik voor het eerst buiten Nederland op vakantie. En daar ontstond mijn liefde voor reizen. Wat was ik gelukkig op die ene camping in Spanje. En wat is de wereld mooi en wat is er veel te ontdekken. Nu, 12 jaar later, is reizen nog steeds waar ik het allergelukkigst van word. Dit geluk wil ik onthouden en delen met de wereld.