Vive Le Voyage

Vliegangst, zo voorkom je het!

Zo voorkom je vliegangst

Bij welke gate moet ik zijn? Is mijn koffer niet te zwaar? Heb ik vertraging? De turbulentie is wel erg hè, storten we niet neer? Vliegangst, uit een onderzoek van Transavia is gebleken dat miljoenen Nederlanders hier last van hebben. Deze angst begint al voor de vlucht. Maar ook momenten waarop de passagiers om hun aandacht gevraagd wordt, zorgt voor stress. Het signaal ‘riemen vast’, de angst om neer te storten en wanneer het vliegtuig geland is, zorgen nog eens voor stressmomenten.

Heb jij ook last van vliegangst? Met deze tips verminder je, of voorkom je zelfs, de stress.

Besef dat vliegen veilig is

Door de media denk je misschien dat het aantal vliegtuigongelukken is toegenomen. Maar niets is minder waar. Het aantal ongelukken is de afgelopen jaren juist gedaald. Bij heftige turbulentie heb jij vast weleens gedacht dat het vliegtuig ging neerstorten, maar er is nog nooit een vliegtuigongeluk veroorzaakt door turbulentie. Het is een ongemakkelijk gevoel, maar een vliegtuig is zo gebouwd om turbulentie te weerstaan. De vleugels zijn bijvoorbeeld tot wel elf meter buigzaam.

Zo voorkom je vliegangst

Laat je niet gek maken door geluiden

De motoren, de vleugels, de landing, de remmen en de wielen die inklappen. Je hoort het allemaal in de vliegtuigcabine. Zelfs de belletjes die afgaan als de ene stewardess aan de andere vraagt of er nog appelsap in haar trolley zit. Of het belletje van de piloot die een vraag aan de stewardess heeft over het eten. Laat je dus niet gek maken!

Over eten gesproken: de twee piloten krijgen nooit hetzelfde te eten tijdens de vlucht. Stel dat er iets niet goed is met het eten, dan kan de ander altijd het stuur overpakken. Zelfs de automatische piloot kan het vliegtuig tot landing brengen.

Zo voorkom je vliegangst

Onthoud dat het vliegtuig vaak gecheckt wordt

Voor en na elke vlucht wordt het vliegtuig gecheckt door de piloot en de technische dienst. Zij kijken of het vliegtuig schade opgelopen heeft, of de banden nog goed zijn en of er vloeistof gelekt is. Elke zeven á acht weken gaat het vliegtuig naar binnen voor een uitgebreide inspectie en onderhoud. Denk maar zo, ook voor vliegtuigmaatschappijen is veiligheid belangrijker dan vertrekken.

Probeer om te gaan met je zenuwen

Stel jezelf de vraag of het realistisch is waar je bang voor bent. Ben je wel echt in gevaar? Waarschijnlijk niet, dus probeer de negatieve gedachten om te zetten naar iets positiefs. Relativeer de negatieve gedachten. Het is niet gek dat je bang bent, dus neem dit jezelf ook niet kwalijk. Iedereen is weleens bang, dus accepteer het en droom weg naar de tropische sferen.

Blijf ademhalen

Met een aantal ademhalingsoefeningen komt jij tot rust en wordt hopelijk je vliegangst minder. Hierbij zes stappen om tot rust te komen:

  1. Ga ontspannen in je stoel zitten;
  2. Laat je armen rusten op de leuning van de stoel of op je benen;
  3. Zet beide voeten plat op de grond;
  4. Sluit je ogen en haal vervolgens diep adem;
  5. Span je spieren aan;
  6. Adem rustig uit en ontspan je spieren;

Herhaal deze oefeningen een aantal keer, totdat je stress minder is.

Vroeger waren een reisdagboek en een fijne pen mijn twee beste vrienden op reis. Tegenwoordig is dat mijn laptop. Om de mooiste herinneringen niet te vergeten en om deze te delen met anderen. Ik heb al wat reisverhalen mogen schrijven, maar er staat nog meer op mijn bucket list, omdat de wereld zo mooi is en zoveel onontdekte plekken heeft waar ik enorm van geniet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *