Met de komst van virtual reality was het wachten op toffe initiatieven. Geen flauwe rollercoaster ritjes of games met extra dimensie, maar iets wat voelt als een echte belevenis. Dit inzetten om mensen een destinatie op voorhand te laten beleven is dan helemaal niet zo’n gek idee. Wat gebeurd er als je virtual reality koppelt met destinatie marketing? Dan krijg je virtual travelling en dat is vet!
Britisch Columbia is de eerste die, met behulp van de occulus rift, mensen hun destinatie laat beleven. Dit hebben zij reeds in 2014 ontwikkeld en gebruiken zij nu op beurzen om mensen echt kennis te laten maken met het gebied. Het voelt echt alsof je er bent en dat geeft een fantastisch effect. Zo had ik zelf BC niet echt op mijn lijstje staan om te bezoeken, maar daar denk ik nu wel anders over!
Bekijk hier de making of The Wilt Within VR Experience
Je zou denken dat wanneer zo’n goed idee eenmaal ontstaat het zich verspreid als een olievlek. Na gezocht te hebben online naar meer voorbeelden bleef ik echter berooid achter, alleen de hotelketen Marriott heeft een soortgelijke campagne ontwikkeld. Het is dan ook niet goedkoop om te ontwikkelen, Destination BC heeft het 500.000 euro gekost. Of dit het ook daadwerkelijk op zal gaan leveren moeten we nog even afwachten, maar ik kan niet wachten op de volgende destinatie die mij doet verwonderen op deze manier.