Natuurlijk ken ik Rock Werchter en Pukkelpop als twee van de grootste muziekfestivals in Europa. Maar dat Vlaanderen jaarlijks ruim 280 festivals organiseert had ik niet kunnen vermoeden. Om ruchtbaarheid aan al die evenementen te geven organiseert het Vlaams Toerismebureau deze zomer dan ook een opmerkelijke social media campagne onder het motto ‘Flanders is a Festival’.
In het kader van de campagne werden afgelopen weekend al diverse bloggers van over de hele wereld uitgenodigd om Rock Werchter bij te wonen. Ook DCG was erbij en klaagde niet over de fantastische line up van het festival en het schitterende weer. Alle aanwezige reporters deden zich bovendien ten goede aan een dagje Leuven, waar op haar beurt ook weer een groot culinair event plaats vond.
De komende maanden zullen nog diverse social media reporters afreizen naar België voor onder meer bezoeken aan Pukkelpop, Tomorrowland en tal van andere grote festivals. Internationaal is algesproken van ‘de grootste blogreis allertijden’. ‘Doelstelling is niet om alle bloggers alleen maar naar concerten te laten gaan, de insteek is juist om muziekliefhebbers een unieke ervaring te bieden met een festival dat past in hun genre’ aldus initiatiefnemer Frank Cuypers.
Behalve de blogreis is er ook op Facebook ook gezocht naar de grootste festivalfan: De winnares van deze prijsvraag doet de komende twee maanden live verslag van alle festivals. Op de website van FIAF is ook een Flanders is a Festival Game te spelen en meer informatie te vinden over alle festivals die de komende zomer plaats vinden. Daarnaast is de festival zomer met de hashtag #fiafop Twitter.